posilovani-aerobic-vyziva posilovani-aerobic-vyziva posilovani-aerobic-vyziva posilovani-aerobic-vyziva
Úvodní stránka Ovlivnění spotřeby Sportovní výživa Kdy jíst Více o živinách Počítání kalorií

Posilování, aerobic a výživa


Klíčová slova: Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa


Více o živináchposilovani-aerobic-vyziva

Sacharidy jsou chemické sloučeniny vodíku a kyslíku převážně rostlinného původu. Dělíme je na mono-, oligo- a polysacharidy. Jejich hlavní funkcí je dodávat do těla energii. sacharidy se nejprve odbourávají na glukózu a glykogen, z nichž se biologickou cestou uvolňuje energie pro pracující svaly.

Jejich další úlohou je šetřit tělesné bílkoviny, které za normálních podmínek zajišťují růst, regeneraci, údržbu tělesných tkání jen výjimečně slouží jako energetický zdroj. Jakmile se vyčerpá energetická zásoba sacharidů, začíná se tvořit z bílkovin a glycerolu glukóza (krevní cukr), který doplní výpadek energie.

Sacharidy také způsobují energií centrální nervovou soustavu včetně mozku, který je vyživován výhradně glukózou. Nejlepšími zdroji sacharidů jsou celozrnné těstoviny, hnědá rýže, brambory, vícezrnné pečivo, ovesné vločky, trhané kroupy, luštěniny, ovoce a zelenina.

Bílkoviny obsahují stejně jako sacharidy atomů uhlíku, kyslíku a bodíku. Navíc je v nich ještě dusík. Bílkoviny se skládají z aminokyselin, kterých je celkem 22, a dělí se na esenciální (nezbytné) a neesenciální. Zatímco nezbytné kyseliny se tělo neumí vyrobit samo, neesenciální si vyrábí z dostupných potravin. Taurin a histidin jsou sice pro dospělé neesenciální, ale pro kojence nezbytné. Z aminokyselin si tělo staví buněčnou tkáň a roste.

Bílkoviny tvoří asi 15 % tělesné hmotnosti a hrají v těle řadu rolí. Vznikají z nich enzymy a hormony, jsou nositeli dědičných informací, regulují kyselost (pH) tkání, jsou součástí mechanismu svalové kontrakce, aktivují fyziologické funkce některých vitamínů. Ideálními zdroji bílkovin jsou libová červená masa, vejce, čerstvé ryby, kuřata, krůty a sója.

Tuky, které mohou být rostlinného i živočišného původu, se skládají z atomů kyslíku, vodíku a uhlíku jako sacharidy. Poměr vodíku ke kyslíku je u nich však mnohem vyšší než u sacharidů. Tvoří největší energetickou zásobu v těle, jsou nezbytné pro tvorbu hormonů, mají tepelně-izolační vlastnosti, jsou součástí buněčného obsahu a podílejí se na přenášení nervových vzruchů.

Tuky přestavují prostředí, v němž se rozpouštějí některé vitamíny (A, D, E a K). K tomuto účelu však postačí jen 20 g tuků denně. Z tuků také lze čerpat okolo 50 % energie ke cvičení a ještě více k vytrvalostním aktivitám. za nejlepší zdroje tuků se považují rybí tuk (z lososa, makrely a tuňáka), olivový, lněný a sezamový olej, vlašské ořechy, makadamie a arašídy.

Sami vidíte, že když hovoříme o živinách, neměli bychom myslet pouze na energii, kterou obsahují. Ani jídelníček nesestavujeme jen podle energetického obsahu živin. Vybírejte do něj nejen podle energetického obsahu živin, ale i podle času, kdy budete jíst. Plánujte si ho dopředu a veďte si o něj záznam, v němž zaznamenejte i to, jak vám jídla chutnala a jak jste se po nich cítili. Važte se dvakrát týdně, vyvarujte se přetrénování a sledujte pravidelně svoji formu (nejvhodnější je pravidelné fotografování za stejných podmínek).

To všechno by mělo směřovat k nalezení Vašeho optimálního příjmu energie.


Klíčová slova: Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa,  Posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa, posilování, aerobic, výživa, fitnes, sportovní výživa